Flash-uri, viteză și accidente

accident-1497295_640

Vara asta am fost până acum de două ori la mare și de mult mai multe ori la acasă la țară. De fiecare dată s-a întâmplat să văd mașini staționate pe banda de urgență a autostrăzii din te miri ce cauze, dar cele mai multe erau “parcate” din cauza accidentelor.

E normal să fim influențați de mass-media și de blogurile pe care le citim, însă atunci când vezi cu ochii tăi adevărul de la fața locului parcă îți vine să nu mai întorci capul în fața atâtor accidente și să încerci să faci ceva pentru ca oamenii să conștientizeze magnitudinea iresponsabilității de care dau dovadă atunci când pleacă la drum. Până acum am văzut aici, aici și aici texte scrise pe seama incidentelor nefericite de pe drumurile patriei, fiecare cu o altă părere/abordăriri.

Cum am spus și mai sus, am condus ceva kilometri în ultima perioadă, nu puțini. Și în ciuda aglomerației de pe șosele, niciodată nu am reușit să iau parte la vreun accident, ceea ce mă bucură și mă liniștește în același timp. Mi se pare că cele mai frecvente motive din cauza cărora se produc accidente sunt următoarele:

  1. distanța prea mică față de mașina din față. Una e să frânezi la 70-80 km/h și alta e să frânezi la 130 km/h (ca să nu zic mai mult) când distanța de frânare e mult mai mare, iar timpul de reacție mult prea mic pentru a putea evita un impact. Din cauza asta sunt și extrem de multe accidente în lanț când 3 sau chiar mai multe mașini se ciocnesc (acum câteva săpămâni am auzit că erau 12 mașini accidentate pe A2)
  2. Viteza cu care se circulă. Nu degeaba pe autostrăzile de la noi limita e de 130 km/h. Oamenii după ce au ieșit din satul sau orașul lor, ba chiar și capitala țării, nu mai știu cum să meargă pe un drum întins și cred că e același lucru fie că merg cu 130 km/h sau cu 170 km/h, că diferența e comparabilă cu cea de la 50 la 80 km/h în oraș. Graba la un drum de 300 de km nu înseamnă nimic, poți să câștigi maxim o jumătate de oră pentru că noi nu avem autostrăzi mai mari de 250 km și cum ai ieșit de pe A1/A2/A3/A4, cum ai dat de un drum național unde limita e de 90 km/h, dar pe care din cauza aglomerației se circulă cu 50 km/h. Unde e avantajul de a merge ca nebunul?
  3. Șoferii care vin din spate ca nebunii și nu respectă cele 2 reguli de mai sus. Ba mai mult, îți dau flash-uri constant ca să te dai din fața lor chiar dacă tu mergi sau ești în depășirea altei mașini cu 130 km/h pe a doua bandă că așa e legislația.
  4. lipsa unei educații rutiere. Asta ține mai mult de bun simț și de modul de a gândi. În mod normal se merge pe prima bandă, iar a doua se folosește pentru a executa manevrele de depășire, dar nu prea ai cum să mergi așa la noi din cauza șoferilor care merg cu 80-90 km/h pe prima bandă din diverse motive (nu poate mașina mai mult, nu îi duce capul să meargă cu 130 km/h, nu știu că există și alte rute dacă nu doresc să se grăbească puțin). Sau mai sunt cei care stau pe a doua bandă cu 110 km/h (am întâlnit și d-ăștia) că așa vor ei și că au mașină de fițe care le permite să facă propriile reguli.
  5. frânarea bruscă din tot felul de motive. Nu trebuie te pui frână când pune cel din fața ta, trebuie să te uiți și mai departe să îi vezi și pe ceilalți șoferi pentru a anticipa și pentru a avea tu timp de reacție. Una e când ai călcat frâna ca un dement de rupi pedala și alta e când reușești să anticipezi și să frânezi lin ca să poată și cel din spatele tău să reacționeze în timp util.
  6. aglomerația, dar dacă sunt respectate cele de mai sus, nu ai nicio grijă.
  7. șoferii maniaci care provoacă accidente. Aici n-am nicio explicație, poate doar teribilismul cu care se bagă în depășiri când nu au pic de vizibilitate, singurele lor atuuri fiind motorul puternic și bunăvoința celor care vin din sens opus și care ies de pe șosea ca să le facă loc nebunilor
  8. distanța sau lungimea traseului parcurs. Cu cât e mai mare, cu atât șansele de a fi implicat într-un accident din cauza oboselii crește.
  9. lipsa conștientizării accidentelor. Vezi tu că pe drumurile noastre e super aglomerat și că se circulă aiurea, dar nu te duce mintea să gândești cum să previi un accident, ba mai mult, te încăpățânezi chiar să provoci unul cu idiferența de care dai dovadă față de ceilalți șoferi.

De ce scriu toate lucrurile atea? Pentru că la începutul lui iulie am fost la mare și am așteptat mai bine de o oră pe A2 din cauza unora care nu s-au gândit că e aglomerat și au mers în stilul lor iresponsabil; pentru că acum o săptămână am fost iar la mare și când m-am întors am mai văzut alte 3-4 accidente pe A2; pentru că săptămâna asta am plecat pe A1 spre casă și pe la KM94 s-a răsturnat un TIR (sau așa au zis la radio); pentru că tot weekend-ul ăsta am auzit că pe A2 au fost din nou o mulțime de accidente.

Poate că a devenit normalitate ca în fiecare weekend să moară oameni pe drumurile patriei astfel încât nu ne mai surprinde cu nimic o nouă știre de genul ăsta. Poate că pentru unii inconștienți nu mai contează dacă mor ei ori își ucid prietenii sau îi trimit pe lumea cealaltă pe niște străini.

Sper doar ca măcar câteva procente din cei care au citit până aici să le spună prietenilor cam cum stă treaba cu accidentele și să reușească să-i convingă de unele dintre chestiile pe care le-am enumerat.

Sursă foto: pixabay.com

Continuă discuția mai jos:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.